Survey

 

The survey Members’ Working Conditions and Potential Employers was commissioned by The Norwegian Association of Curators, carried out by Cecilie Andersen and Kirsti M. Hjemdahl at Agderforskning, and made possible with support from the Arts Council Norway.

A total of 91 respondents have participated in the survey, where the main focus are the working conditions of the members of The Norwegian Association of Curators and the nature of the different tasks they perform.

Download Norwegian version

Download English version


English version: The original survey was published on 22 November 2017 by Agderforskning /Cecilie Andersen and Kirsti M. Hjemdahl. The English-translated document is an abridged version of the survey and report published in Norwegian, and published in July 2018.


Norsk Kuratorforening har publisert en rapport fra Agderforskning som kartlegger arbeidsvilkårene til kuratorer i Norge. Undersøkelsen er den første av sitt slag, og Norsk Kuratorforening la frem resultatene på den internasjonale konferansen Humans of the Institution i Amsterdam 27. november 2017. I undersøkelsen utdyper medlemmene i Norsk Kuratorforening sin utdannelse, erfaring, hvilke arbeidsoppgaver som underligger rollen og godtgjørelse for arbeidet. I tillegg er det hentet inn tilbakemeldinger fra et bredt spekter av nasjonale kunstinstitusjoner som benytter seg av kuratorer.*

* Institusjoner som fikk tilsendt undersøkelsen: Munchmuseet, Henie Onstad Kunstsenter, Trondheim Kunstmuseum, Nordnorsk Kunstmuseum, KODE Bergen, Museet for Samtidskunst, Stavanger Kunstmuseum, Astrup Fearnley Museet, Kunstnernes Hus, Bergen Kunsthall, Stavanger Kunsthall, Tromsø Kunstforening, Trøndelag Senter for Samtidskunst, Rogaland Kunstsenter, Kunsthall Oslo, Oslo Kunstforening, Akershus Kunstsenter, Fotogalleriet, Nordnorsk Kunstsenter, Kurant, 1857, Prosjektrom Normans, Kunstbanken, Kristiansand Kunsthall, Kunstnerforbundet, Momentum/Punkt Ø, LIAF/NNKS, Bergen Assembly, Kabuso, Hordaland Kunstsenter, Kunsthall Trondheim.



OPPSUMMERING AV RAPPORTEN

Undersøkelsen Norsk Kuratorforening – kuratorens arbeidsvilkår og oppdragsgivere viste at kuratoren er en høyt utdannet gruppe. 75 % av de som har svart har fullført en mastergrad eller hovedfag, og over halvparten har en spesialisert kuratorutdannelse. Fast ansatte kuratorer hadde i 2016 i snitt 45% høyere lønn sammenlignet med frilanskuratorene. Fast ansatte kuratorer har en gjennomsnittlig årsinntekt på NOK 526.400,-. 


VIKTIG FOR KUNSTFELTET

Frilanskuratorer er svært viktige i driften av norske museer, kunstsentre og kunsthaller, og hele 92% av de forespurte institusjonene oppgir å ha benyttet seg av frilanskuratorer i perioden 2012-2016. Visningsstedene oppgir blant annet behov for spesialisert kunnskap, innovasjon og faglig utvikling som begrunnelse:

Frilanskuratorer tilfører og forsterker faglig kompetanse som vi ikke har mulighet til å ha i faste stillinger. 

Muligheten å jobbe med frilanskuratorer trekker inn nye perspektiver på kunst, nye konsepter som bidrar til en aktiv og levende institusjon.

Bidrar til å fornye virksomheten, gi nye innfallsvinkler og trekker inn nye kunstnere gjennom andre erfaringer og nettverk. 

92% av institusjonene oppgir at de benytter fast pris på prosjekt ved honorering. Kuratoroppdrag honoreres i gjennomsnitt med NOK 73.298,-. 


ULØNNET ARBEID

46% av de som har svart på undersøkelsen oppgir å ha påtatt seg ulønnet kuratorarbeid i løpet av de siste fem årene. Dette begrunnes med faglig interesse, ønske om å bidra, hensyn til institusjonens eller prosjektets manglende midler og ønsker om at lønn til kunstnere blir prioritert fremfor eget arbeid. Blant annet sier respondentene: 

Jeg jobber gjerne gratis for institusjoner eller steder som ikke har store budsjetter, spesielt hvis mitt honorar skulle minske honorar til kunstner(e) eller deres produksjonsbudsjetter.

Fordi jeg ønsket å få gjennomført et prosjekt og jeg ville at kunstneren skulle tjene penger. 

Selv-initierte prosjekter hvor jeg ikke kunne betale ut honorar til meg selv. I tilfellene jeg henviser til var det ikke mulig å søke om kuratorhonorar som prosjektstøtte og det var ikke mulig å skaffe midler til honorar på andre måter


STIPEND OG ARBEIDSMULIGHETER

Hele 94% av respondentene i undersøkelsen ville være interessert i arbeidsstipend dersom om de fikk muligheten. I sitt budsjetthøringsinnspill til Familie- kulturkomiteen, foreslo Norsk Kuratorforening å etablere en egen stipendkomite for kuratorer med friske midler til seks arbeidsstipend. I tillegg foreslo Kuratorforeningen å etablere en honorarprøveordning for 10 institusjoner på landsbasis slik at disse kunne engasjere frilanskuratorer. Undersøkelsen fra Agderforsking viser at det er kun 6% av kuratoroppdragene som kommer via åpen utlysning. Av hensyn til åpenhet og rekruttering ønsker Norsk Kuratorforening flere oppdrag med søknadsmuligheter.      


INTERNASJONAL INTERESSE

Norsk Kuratorforening ble invitert til å legge frem resultatene av undersøkelsen Norsk Kuratorforening – kuratorens arbeidsvilkår og oppdragsgivere på ’Working Group Fees & Conditions’ under konferansen Humans of the Institution, organisert av Kuratorpraksis ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD), Universitetet i Bergen (UiB) og Frontier Imaginaries i Amsterdam. Sammen med W.A.G.E og Platform BK, som jobber for kunstneres rettigheter, har Norsk Kuratorforening forfattet en felles uttalelse som ble publisert i en e-bok på den anerkjente nettplattformen L’Internationale Online etter konferansen i samarbeid med Van Abbemuseum. Denne publikasjonen kan lastes ned her.


OM UNDERSØKELSEN

Undersøkelsen og rapporten er utført av Agderforskning på oppdrag fra Norsk Kuratorforening med prosjektstøttemidler fra Norsk Kulturråd.

30 institusjoner og 78 medlemmer i Norsk Kuratorforening ble invitert til å delta i undersøkelsen, som hadde en besvarelsesgrad på 83%. 

Les hele rapporten fra Agderforskning her:

Kuratorens arbeidsvilkår og oppdragsgivere