Wages

The Norwegian Association of Curators is currently working for establishing more resources for curators, amongst which guidelines for curatorial wages. Indicative guidelines are available in Norwegian, here below.

VEILEDENDE RETNINGSLINJER FOR LØNN FOR KURATORISK ARBEID

Ettersom hver enkelt kuratoroppdrag er individuelt og spenner fra å sitte i en jury i en Open Call til å kuratere en biennale er det vanskelig å sette en fast sats for kuratorisk arbeid. Økonomien i prosjekter kan også være svært forskjellige. Likevel kommer det her noen veiledende retningslinjer som du kan legge til grunn når arbeidsavtaler skal inngås.

OBS: Merk at dette er et pågående arbeid for Norsk Kuratorforening og er ikke ment som en fasit, men heller som et redskap for våre medlemmer.

Norsk Kuratorforening har et pågående samarbeid med NTL – Norsk Tjenestemannslag om å kartlegge feltet for å skape retningslinjer og rammer for lønnsnivå for kuratorer med ansettelsesforhold.

LØNNSPLASSERING

Om oppdragets art er knyttet til en lengre tidsperiode – enten ved arbeidstimer spredt utover eller er noe mer hyppige – kan det være fint å ta utgangspunkt i lønnstrinn. Da fastsettes lønnen på grunnlag av satser i Staten (bruttolønn 37,5 timer pr uke), og følgende standard lønnstrinn kan følges:

· Kompetansenivå t.o.m. masternivå: lønnstrinn 60
· Kompetansenivå med professorkompetanse: lønnstrinn 71
· Kompetansenivå professor: lønnstrinn 80 (sammenlignet med universiteter)

OBS: Merk at det finnes ulike lønnstrinn å ta utgangspunkt i, f. eks statlig eller fagforening. Merk at dette er kun veiledende, og at det er også sentralt å ta i betraktning størrelsen på institusjonen man skal utføre arbeid for med tanke på lønn (liten, mellomstor, større). I tillegg vil nok institusjonens finansieringsform utgjøre en faktor (statlig, privat, m.m.).

Doktorgradsstipendiat er en stilling med krav om mastergrad. Siden kuratorer kan sies å jobbe litt på samme måte med utvikling og prosjektledelse av kunstneriske prosjekter på statens regning, vil dette være en nøktern yrkesgruppe å sammenlikne seg med. La oss si at vi starter på lønnstrinn 57 (som er satsen for stipendiater). Har du ansiennitet (holdt på i flere år etter utdanning), kan du begynne å klatre på lønnstrinnene, og det er vanlig å øke ca. 1 trinn i året. Så hvis du har vært aktiv i 15 år kan du kanskje heller ta utgangspunkt i lønnstrinn 70 osv.

Det honoreres normalt for inntil 8 timer pr. dag. Kompensasjon for reisetid honoreres slik: For reisetid i alt 4 timer eller mer (tur/retur) kan konsulenten føre 1 time ekstra møtetid. For reisetid i / alt 8 timer eller mer (tur/retur) kan konsulenten føre 2 timer ekstra møtetid.

Fokuset her på frilanskuratorer. Honorarsats/timelønn hos KORO (for 2023) er på 776,-.

Til info i forbindelse kuratorer med fast fulltidsstilling: Ifølge Utdanning.no tjener kuratorer med fast fullstidsstilling omtrent 624.960,- (innsamlet tall fra Statistisk sentralbyrå, oktober 2023). Ifølge Forskerforbundets lønnsstatistikk for 2022 er snittlønnen for en kurator 642.527,-, uavhengig av sektor. Deres undersøkelse var basert på svar fra 2658 medlemmer.

HONORAR I FORBINDELSE MED ARRANGEMENTER

Når du påtar deg et oppdrag som selvstendig næringsdrivende vil det medføre ekstra kostnader som du bør dekke inn ved å avtale en høyere timepris enn det du ville fått som midlertidig eller fast ansatt. Det skal kompensere for innbetaling av trygdeavgift med forhøyet sats, oppdragsgivers besparelse av feriepenger, samt kostnader til frivillig yrkesskadeforsikring, og andre administrative utgifter. Norske Billedkunstnere (NBK) anslår disse ekstra kostnadene til 36,8%.

I tillegg til dette har du løpende driftsutgifter til kontor, reise, etterutdanning, forsikring, laptop, telefon, programvarer osv. Hvor mye du bør ta i timen avhenger derfor av hvor mye prosjektarbeid du har i løpet av et år og om du har stipend eller annen fast inntekt ved siden av. Dette vil være veldig individuelt, men la oss for eksempel ta utgangspunkt i at man har en fast deltidsinntekt ved siden av og jobber til sammen 4 måneder i året med direkte, fulltids prosjektarbeid man kan ta honorar for. Hvis man bruker Norsk Journalistlags kalkulator kommer man fram til at vi da bør legge ca. 55% oppå timelønnen sammenliknet med en lønnsmottaker.

Her er noen eksempler på satser fra ulike sammenlignbare institusjoner:

Kulturdirektoratet satser for juryering (fra 01.01.24)
· Møteforberedelser, lik sats for alle i utvalget: kr 545,- pr. time
· Møtetid for leder: kr 721,- pr. time
· Møtetid for øvrige medlemmer: kr 721,- pr. time

Universitetet i Oslo
· Universitetslektor (ekstern foreleser uten doktorgrad): Lønnstrinn 60
· Førsteamanuensis (ekstern foreleser med doktorgrad): Lønnstrinn 67
· Professor (ekstern foreleser med professorkompetanse osv): Lønnstrinn 74

EKSTERNE NYTTIGE LENKER

For tekstproduksjon, paneldebatter, foredrag, reise, opphold og diett m.m se Norsk Forfattersentrum sine satser her.

Se Norsk Kuratorforenings veiledende kontraktsmal for en liste over oppgaver som et kuratoroppdrag kan innebefatte og bruk denne til å estimere størrelsen på prosjektet.

Hvor mange timer honorar man setter inn i søknaden vil være veldig individuelt. Det viktige er at du er realistisk på dette, og husker på at du skal ha betalt for produksjonen av arbeidene, men også for skriving av søknader, møter med galleri, reise, all mulig orging, frakt og telefoner du tar etc.

Forslag til lesing: UKK – Minimumshonorar for udstilling på museer