Kuratorarkivet

 

Norsk Kuratorforening er stolte av å presentere oppstarten av Kuratorarkivet!

Kuratorarkivet er et kollektivt prosjekt hvor kuratorer som arbeider i Norge og Sápmi selv bidrar med sine arkiver til en samling av dokumentert kuratorpraksis. Vårt mål er å samle, fasilitere og presentere et bredt spekter av kuratoriske prosesser, prosjekter, tekster og annet materiale for fremtidig forskning.

For å få til dette har vi utarbeidet felles retningslinjer for en arkivmodell med mål om at vi sammen kan begynne å bygge opp et rikt kuratorarkiv. Utstillingshistorie og kuratorhistorie er en viktig del av kunsthistorien, og for å kunne sikre bedre kunnskap om denne delen av kunsthistorien ber vi nå om ditt bidrag til Kuratorarkivet!

Kunstutstillinger har alltid stått sentralt for å forstå kultur; og kuratorer har spilt en nøkkelrolle i denne kunnskapsutviklingen gjennom sitt arbeid – ved å tilby nye perspektiver gjennom kunstoppdrag, ved å tilrettelegge for diskurs og ellers for det mangfold av formater slike kulturelle program kan ta. Det finnes imidlertid ingen helhetlig eller systematisk oversikt som kan bistå forskere til å undersøke kuratorens betydning for kunst- og kulturfeltet i Norge og Sápmi. Utstillinger, i likhet med andre kulturelle begivenheter, skaper materiale som kan tilhøre overlappende arkiver, og eksistensen av disse arkivene, så vel som relasjonene mellom dem, er vanskelig å konsolidere uten informasjonen som kommer fra de som er involvert i selve materialet – noe som skaper paradokser i arkivet, så vel som i lesningen av dokumentene brukt til utstillingshistorier.

På denne siden kan du laste ned retningslinjer og maler for arkivering av din praksis. I første omgang oppfordrer vi alle våre medlemmer til å starte en systematisk lagring av sine prosjekter, og etter hvert vil disse kunne lastes opp i det felles arkivet.

Les videre for mer informasjon om arkivmodellen og bakgrunnen for Kuratorarkivet.


Informasjonen du vil finne nedenfor:
– Retningslinjer: Hvordan arkivere for et bidragsbasert arkiv
– Arkivmodell: Det hybride arkivet (topologi)
– Bakgrunn for Kuratorarkivet
– Den videre prosessen for Kuratorarkivet

 

Norsk Kuratorforening Kuratorarkiv


Kreditering
Anne Szefer Karlsen & Geir Haraldseth (2011-2015)
Marie Nerland & Nora C. Nerdrum (2016-2018)
Marte Danielsen Jølbo & Nora C. Nerdrum (2018-2020)
Marte Danielsen Jølbo & Silja Leifsdottir (2020-2022)
Martina Petrelli – Utvikling av arkivmodellen og retningslinjer (2019-23)


Takk til: Sigrun Ask (Hovedbibliotekar, Faglig leder Bibliotek for kunst og design, Universitetsbiblioteket i Bergen), Eivind Røssaak (Førsteamanuensis i film og mediefag ved Forskningsavdelingen i Nasjonalbiblioteket), Brita Brenna (Professor i museologi, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, Universitetet i Oslo), Karin Stengel (documenta Archiv, Kassel, Tyskland), Ann Butler (Bard College, Center for Curatorial Studies, Library and Archives, USA), Michelle Wong (Asian Art Archive, Hong Kong), Vasif Kortun, Marianna Hovhannisyan og Aslı Can (SALT Research and Open Archive, Tyrkia), Karin Grüner Larsen, Trond Søbstad, Paula Crabtree, Synnøve Myhre, Aashild Grana, Sissel Lillebostad og Jorunn Veiteberg, Trond Søbstad (Kunstakademiet i Bergen), Karin Rydving og Tarje Lavik (Bergen Universitetsbibliotek), William Hazell (Bergen kommune), Ruth Hege Halstensen, Kari Brandtzæg (Kurator, Munchmuseet), Per Gunnar Eeg-Tverbakk (Kunstner og kurator), Svein Ingvoll Pedersen (Direktør Nordnorsk kunstnersenter / Lofoten International Art Festival), Karolin Tampere (Kurator Nordnorsk kunstnersenter / Lofoten International Art Festival).


Utvikling av arkivmodellen, inkludert illustrasjoner og retningslinjer: Martina Petrelli


VIDERE BRUK

All bruk av Norsk Kuratorforenings arkivmodell og retningslinjer skal skje under Creative Commons Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 lisens (CC BY-NC-SA 4.0). Eventuell kunstner og kurator skal krediteres i henhold til god skikk, og Norsk Kuratorforening med: «© Kuratorarkivet ­– en hybrid arkivmodell utviklet av Norsk Kuratorforening, 2023.»

Ta gjerne kontakt om du eller din institusjon ønsker å bruke arkivmodellen og retninglinjene: norskkuratorforening [at] gmail.com

USAGE

All use of The Norwegian Association of Curators' archive model and guidelines must take place under the Creative CommonsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-NC-SA 4.0). The relevant artist and curator must be credited according to good practice, and The Norwegian Association of Curators with: «© Curatorial Archive – A hybrid archive model developed by The Norwegian Association of Curators, 2023.»

You are welcome to get in touch with norskkuratorforening [at] gmail.com if you or your institution would like to use the archive model and guidelines.


Retningslinjer: Hvordan arkivere for et bidragsbasert arkiv

Vi har valgt det som kalles en hybrid arkivmodell for Kuratorarkivet. Det betyr at alle kuratorer bidrar med sin egen samling for å bygge arkivet. Et slikt medvirkende arkiv muliggjør et åpent og variert arkivnettverk med rom for mange typer kuratorisk praksis og et mangfold av stemmer og historier. Gjennom bidrag fra Norsk kuratorforenings medlemmer vil Kuratorarkivet samle og registrere kuratorprosjekter som er en del av historien og dagens kuratoriske praksis i Norge og Sápmi.


For å etablere et system i de mange bidragene har vi utviklet praktiske retningslinjer for kuratorisk arkivering. Disse er utformet som en Excel-mal med lister over hva som kan arkiveres i hvert prosjekt. Malen er et fleksibelt arbeidsverktøy som gjelder både for frilansere og institusjonskuratorer. Retningslinjene som presenteres er ikke endelige, og vi håper dere som medlemmer vil hjelpe oss med å utvikle listene etter hvert som dere begynner å bruke dem.

Kuratorarkivets retningslinjer er utarbeidet som et regneark i Microsoft Excel. Denne malen lister opp alle kategoriene man kan sortere praksisen sin under.


• Kategoriene er: utstillinger, kunstnere, kunstverk, kuratorer, utstillingssteder, prosjekter, arrangementer, tekster, publikasjoner, småtrykk, anmeldelser/presse, merch, samlinger, kontakter.

• Med utgangspunkt i disse kategoriene vil man kunne liste opp de fleste elementer et kuratorisk prosjekt består av.

• Under hver kategori finnes flere registreringsfelt. Alle registreringsfelt merket med stjerne [*] er også en kategori.

• Alle kategorier kan lenkes til hverandre.


Den hybride arkivmodellen baserer seg  på at alle kuratorer selv arkiverer sin praksis innenfor det samme systemet. Kuratorarkivet er ment å være et arbeidsverktøy som er tilgjengelig og enkelt å håndtere for de fleste. I første omgang ber vi dere altså om å lagre dokumentasjon i egne mapper på egen datamaskin, og lage en oversikt i form av lister i Excel.

Last ned mal og eksempler her (PDF)
⇣ Last ned mal og eksempler her (Excel)


Når vi har utviklet den digitale infrastrukturen for Kuratorarkivet vil det bli mulig å laste opp alle mappene til arkivet. Deretter gjør hybridmodellen det mulig å kartlegge en rekke forbindelser mellom hver kurators samling (samme kunstnere, utstillingssteder, tematikker, teoretikere etc.) gjennom historien til kuratorpraksis i Norge og Sápmi.


Arkivmodell: Det hybride arkivet (topologi)


Et arkivs topologi er måten det er strukturert og konfigurert på. Dette inkluderer arkivets interne logikk av koblingspunkter – hvordan man setter opp forbindelser mellom ulike samlinger. Topologien er avgjørende for hvordan arkivet brukes og leses.


Et arkiv kan struktureres på mange måter, og hvert system har sine fordeler og ulemper. Noen fungerer bedre i enkelte tilfeller, særlig når det kommer til grad av tilkoblinger. Den valgte topologien må ta hensyn til størrelsen og omfanget av arkivet, så vel som til målet med det. Logisk arkivtopologi (i motsetning til fysisk arkivtopologi) er litt abstrakt og strategisk. Den refererer til den konseptuelle forståelsen av hvordan og hvorfor arkivet er strukturert som det er; oppsettet og hvordan informasjonen flyter gjennom det.


Vi har valgt det som kalles en hybrid arkivmodell. Denne topologien gjør det mulig å skalere arkivet etter tilgjengelige ressurser. De mange stemmene og historiene bygger opp et mangfoldig og inkluderende arkiv som utfordrer en klassisk, kanonbasert arkivpraksis. Det hybride arkivets innhold og samling er dynamisk og basert på hva bidragsyterne velger å laste opp til arkivet. Arkivet kartlegger så forbindelsene mellom utstillinger, kunstnere, konsepter og andre elementer, og tar høyde for at nettverket av forbindelser hele tiden er i endring. 


Ettersom den pågående utvidelsen av kategorier og felt vil gjelde retrospektivt på eksisterende arkiverte prosjekter, vil denne arkivmodellen synliggjøre historisk stratifisering innenfor kuratorisk praksis, og derfor gi mulighet for økt forståelse for utviklingen av kuratorarbeid på tvers av tid og kontekster.

 
 

Illustrasjonene viser hvordan det er mulig å sette opp en rekke ulike forbindelser mellom ulike arkivelementer på flere nivåer. Med en hybrid arkivmodell for Kuratorarkivet kan alle kuratorer bidra med sin egen samling for å bygge arkivet. Det er et arkiv basert på medvirkning med et mangfold av stemmer og historier. Denne arkivmodellen kan romme mange sider av kuratorisk praksis og tydeliggjør forbindelsene i en nettverksmodell. Under, fra venstre: «Tree Archive Topology», «Mesh Archive Topology», «Hybrid Archive Topology».



Bakgrunn for Kuratorarkivet


Siden oppstarten av Norsk Kuratorforening i 2011 har foreningen hatt som mål å etablere et kuratorarkiv.


I perioden 2011-2015 gjennomførte kuratorene Anne Szefer Karlsen og Geir Haraldseth en mulighetsstudie på oppdrag fra Norsk Kuratorforening. Studien tok utgangspunkt i internasjonale, eksisterende kuratoriske arkiver og samlinger. I en rapport fra 2015 beskriver Szefer Karlsen og Haraldseth ulike modeller for arkivering og diskuterer spørsmål knyttet til et digitalt versus et fysisk kuratorarkiv. De foreslo tre mulige modeller for et kuratorarkiv i Norge: et samarbeid med Nasjonalbiblioteket, et samarbeid med Kunstakademiets bibliotek i Bergen (nå en del av Universitetsbiblioteket i Bergen) eller en modell hvor Norsk Kuratorforening forvalter selve arkivet. Les Szefer Karlsen og Haraldseths rapport her.


I etterkant av rapporten fra 2015 besluttet styret i Norsk Kuratorforening å jobbe for å etablere et samarbeid med Universitetsbiblioteket i Bergen. Dette er et naturlig sted å utvikle et forskningsmiljø på feltet, da Universitetet i Bergen er den eneste utdanningsinstitusjonen i Norge som tilbyr en utdannelse innen kuratorisk praksis (mastergradsprogram på institutt for kunst, musikk og design). 


Før man kunne gå videre med sementeringen av samarbeidet og avklaringer rundt administrasjon og forvaltning, så styret i Norsk Kuratorforening et behov for å konkretisere hva Kuratorarkivet skulle inneholde, hva slags arkivmateriale som skulle innsamles og hvordan dette skulle struktureres. 

Et nytt forprosjekt, støttet av Kulturdirektoratet, ble initiert i 2019. Kurator Martina Petrelli fikk i oppdrag å undersøke hvordan kuratorer, både innenfor institusjoner og frilansere, arkiverer sin praksis i Norge i dag. Basert på dette foreslo Petrelli en hybrid arkivmodell og utviklet et sett med retningslinjer for arkivering. Les Petrellis rapport 2019–2020 her.

Den videre prosessen for Kuratorarkivet


Forbedre retningslinjene basert på tilbakemeldinger og pilotprosjekter.

Avklare juridiske og etiske aspekter ved arkiveringen.

Utvikle infrastruktur for å digitalt kunne huse arkivet. 

Utvikle presentasjonen av forbindelsene mellom de ulike kuratorenes arkiv.

Gjøre arkivet offentlig tilgjengelig for forskere.