Tax liability

The Norwegian Association of Curators is currently working for establishing more resources for curators, amongst which an official statement from The Norwegian Tax Administration about tax liability (VAT) for curatorial work. Indicative guidelines are available in Norwegian, here below.

AVGIFTSPLIKTIG MVA VED KURATORARBEID

Norsk Kuratorforening har vært i kontakt med Skatteetaten i 2014 og 2023 for å få en uttalelse om avgiftspliktig MVA for frilans kuratorisk arbeid.

I utgangspunktet skal det beregnes merverdiavgift ved omsetning av alle typer varer og tjenester. Skatteetaten uttaler at tjenester i form av koordinering av en utstilling vil i utgangspunktet være avgiftspliktige etter hovedregelen i merverdiavgiftsloven § 3-1 første ledd.

De fremhever at et unntak som muligens kan være aktuelt, er unntaket i § 3-7 fjerde ledd for opphavsmannens omsetning av opphavsrett til egne litterære og kunstneriske verk, og at spørsmålet imidlertid er om det konkrete utstillingskonseptet har opphavsrettslig beskyttelse etter åndsverkloven.

Skatteetaten uttaler videre at kuratering vil være avgiftspliktig med mindre arbeidet med å koordinere en utstilling oppnår opphavsrettslig beskyttelse. Skatteetaten antar at arbeidet en kurator normalt gjør ikke vil oppnå opphavsrettslig beskyttelse og følgelig er avgiftspliktig.

Skatteetaten understreker at deres uttalelse er veiledende, og at deres konklusjon per juli 2023 ikke er bindende for noen parter.

I 2024 har Norsk Kuratorforening videre vært i kontakt med SANDS Advokater om utstillinger har opphavsrettslig vern i forbindelse med avgiftspliktig MVA for kuratorisk arbeid.

SANDS Advokatfirma belyste at momsunntak er for kunstverk og ikke for åndsverk som sådan, som gjelder omsetning av originale kunstverk. Slik SANDS Advokatfirma tolker merverdilovgivningen er det ikke nok at det er opphavsrettslig beskyttet siden unntaket ikke omfavner alle åndsverk, og at det handler om at arbeidet anses som «kunstverk».

Norsk Kuratorforenings anbefaling til foreningens medlemmer er å legge til MVA om ikke annet er avklart med offentlige organer. Norsk Kuratorforening kjenner til enkelttilfeller hvor individer har vært i kontakt med Skatteetaten hvor de fikk beskjed om at de ikke trengte å legge til MVA. Norsk Kuratorforenings arbeid med dette er pågående da dette er en gråsone.

Klikk her for å se nettsideressursen veiledende retningslinjer for lønn.